sunnuntai 29. kesäkuuta 2014

Jänkäjääkärit (JR 12) Tali-Ihantalassa kesällä 1944






Eino Lohela kertoo Kansa Taisteli lehdessä Tali-Ihantalan taistelusta ja panssareiden tuhoamisesta.

Koko teksti on lehdessä nro 2  1958   http://kansataisteli.sshs.fi/

Linkki 2

Linkki 3












30.6.1944 Ihantalassa, Imatrantiellä savuava Sotkan romu, jonka alaosaan ilmeisesti saksalaisen rynnäkkötykin ammus oli osunut, tehden panssarin liikuntakyvyttömäksi. Alikersantti Matti Huppusen panssarinyrkin ammus tuhosi vaunun lopullisesti. Jäännöksiä tarkastelevat II/JR 12:n kersantit Kalle Niemelä (vas.) ja Heino Nikulassi. Heistä vasemmalle panssarijääkäri Eino Heikkilä rykmentin tykkikomppaniasta.


Mitä luin tänään 29.6.14

Oululaiset tutkijat väittävät suomalaisten olevan Euroopan älykkäin kansa.

Kommentti:  Tasa-arvoon pyrkivässä yhteisössä on oletusarvona, että kaikki kansat ovat yhtä älykkäitä.  Tällaisia tutkimustuloksia pidetään helposti nationalistisina ja rasistisina.  PISA-tulosten yhteydessä ei kukaan pitänyt oletusarvona, että suomalaisten koululaisten menestys johtuisi muita suuremmasta älykkyydestä. Tosin aivojen ja älykkyyden kehittymiseen vaikuttavat myös ravitsemus tekijät ja muut ympäristötekijät.

lauantai 28. kesäkuuta 2014

Kansa taisteli

Lehdet ovat luettavissa Internetissä  tässä linkissä




Kiitos Suomen sotahistorialliselle seuralle Kansa taisteli-lehtien julkaisemisesta Internetissä.

Autojen kilometrivero

Öljy-yhtiö Shellin hallituksen jäsen Ollilan johtamana on Suomessa selvitetty autojen käyttöön
liittyvää kilometriveroa.

Muutamia näkemyksiäni:
1.  Kilometrivero vähentää polttoaineiden verotukseen liittyviä korotuspaineita. Tämä suosii runsaammin polttoainetta kuluttavia ajoneuvoja ja palvelee siten öljyteollisuuden liikevoittotarpeita.
Samoin se hidastaa vähemmän polttoainetta käyttävien kulkuneuvojen kehittämistä ja hankintaa.

2. Akkujen kehityksen myötä ollaan vähitellen siirtymässä sähköautoihin, mikä tulee olemaan kova isku polttoaineita myyvälle öljyteollisuudelle. Siltä pohjalta on ymmärrettävissä miksi öljyteollisuuden edustajana Ollila haluaa siirtää verotusta polttoaineen verotuksesta ajettujen kilometrien verotukseen. Suomen valtion siirtyminen samalla linjalle johtunee siitä, että teiden kunnossapitoon saatavien verotulojen turvaamiseksi on jokin laki säädettävä sähköautojen verottamiseksi, kylläkin ympäristöhaittojen kustannuksella.

torstai 19. kesäkuuta 2014

Eräs auton osto

Tulipa ajankohtaiseksi uuden auton hankinta. Kävin parissa päivässä läpi tarjonnan.
Koska automerkkejä on lukematon määrä, keskityin saksalaisiin.
Tulokset:
1.  Kolmossarjan BMW ( 2 l diesel. 180 hv automaattivaihteilla) oli miellyttävä ajokokemus ja
sen olisin ostanut ellei matkatavaratila olisi liian pieni tarpeisiini. Farmarimallissa tilaa on hiukan enemmän mutta sen muotoilu ei miellyttänyt.
2. C-sarjan Mercedes-Bentz (disel): Myös miellyttävä ajokokemus mutta  auto on pienehkö ja sen hinta nousi herkästi yli suunnitellun.
3. Skoda Superb: Tilaa on runsaasti mutta automaattivaihteisto ei miellyttänyt eikä manuaalivaihteisena ollut saatavilla ainakaan koeajoon.
4. Skoda Octavia: 150 hv diesel oli manuaalivaihteella hiukan laiska. En tiedä miksi.
5. Nelossarjan audi: Automaattivaihde oli huippuluokkaa mutta suuremmalla teholla nousi auton hinta korkealle.
6. Sokerina pohjalla: Koeajoin Volkswagen Golfin 2 litran dieselmoottorilla ( 150 hv) ja käsivaihteella. Autossa on voimaa kotitarpeiksi. Suuntavakavuus on hyvä ja Variant-mallissa on hyvin tilaa.  Moottorin ja renkaiden ääni oli pienempi kuin vuoden 2008 Golfissa. Täydellä varustelupaktilla auton hinta kipuaa lähelle 40 tuhatta vaikka autoverollinen lähtöhinta on 32 tuhatta euroa.
Päädyin siis tilaamaan VW Golf Variantin Diesel-moottorilla ( 2 l) ja käsivaihteella.
Kokeilin myös automaattivaihteisena mutta en ollut siihen tyytyväinen.

Jännä ilmiö

Kirjoitan tätä blogia suomeksi, ruotsiksi, saksaksi ja englanniksi.

Yht'äkkiä blogikäynnit Suomesta ovat sivulle loppuneet vaikka sitä ennen käyntejä on ollut 100-200 päivittäin usean vuoden ajan.

 Lisäts klo 14: Blogiani ovat lukeneet tänään myös suomalaiset.

Jeanette Bonnier

Kuuntele Jeanetten haastattelu. Hän kertoo totuuksia, miten lehtibisnes voi menestyä.
Hän kertoo, että sanomalehden ja aikakausilehtien sisällön tarjonta pitää olla lukijoita edellä eikä pelkästään tyytyä täyttämään lukijoiden sen kertaisia odotuksia. Siksi hän pitää tärkeänä, että tiedotusvälineen johtajana on sisältöjohtaja eikä ekonomi. Ekonomin rooliksi jäisi laskea ja arvioida
myöhemmin tiedotusvälineen tappiot ja tuotot. Kuitenkin tiedotusvälineen menestyksen ratkaisee sen kyky tuottaa sisältöä.

Kommentti 1: Helsingin Sanomat on oppinut Jeanetten filosofian pitkän kaavan mukaan. Ennen Internetin tulos HS tuudittautui helppouteen ja kaikkivoipaisuuteen. Se oli tuhon tie, jos lehti pyristelee nyt kuiville ja varmaan pääseekin. 

Kommentti 2: Haastattelun kohdassa 37minuuttia/58 minuuttia mainitaan kirjailija Jörn Donnerin nimi.